کایزن و کاربرد آن در مدیریت

کایزن چیست

آشنایی سازمان‌ها با مفاهیم مرتبط با کیفیت و بهره وری  واستفاده از آن در اداره واحدهای تولیدی از جمله اقداماتی است که می تواند نقش موثری در ارتقاء جایگاه وعملکردآنها درعرصه های رقابت داخلی وخارجی داشته باشد.

در این مبحث نگاهی به سیستم مدیریتی کایزن داریم که استفاده از آن نقش اثرگذاری در بهبود فعالیتهای سازمان‌ها بالاخص درواحدهای تولیدی خواهد داشت.

پیشرفتهای حیرت آورکشور ژاپن همگان را به اندیشه و تدبیر در زمینه فرهنگ کـاری و سیستم های مدیریتی این مردم سخت کوش واداشته است.

یکـــی از این سیستم ها یــا تکنیک های منحصر به فرد و بسیار کارآمد ژاپنــیها، سیستم کایزن یا همان بهبود مستمر است

کایزن ترکیبی دو کلمه ای از یک مفهوم ژاپنی است که تعریف آن تغییر به سمت بهتر شدن یا بهبود مستمر و تدریجی است.

در واقع کایزن بر این فلسفه استوار است که برای ایجاد بهبود در سازمان ها لازم نیست به دنبال تغییرات انفجاری یا ناگهانی باشیم

بلکه هر نوع بهبود یا اصلاح به شرط آنکه پیوسته و مداوم باشد ارتقای بهره وری را در سازمان ها به ارمغان خواهد آورد.

کایزن روی تغییرات تدریجی در فرایندها تاکید می کند و در مقایسه با سایر روشهای تحول سازمانی ازجمله مهندسی مجدد که تغییرات ســریع و کلی را مدنظر دارد، بسیار کم هزینه بوده و غالباً منابع (زمان، سرمایه، دارائیها و… ) قابل توجهی را مصرف نمی کند.

لیکن از آنجایی که مشارکت تمامی پرسنل در همه سطوح سازمانی را دربرمی گیرد درمجموع به تحولات شگرفی منتهی می شود.

کایزن سیستم مدیریتی است که با زمان به پیش می رود و اگر مدیریت بخواهد که کارکنان را تغییر دهد باید خودش تغییر کند.

مدیریت و کایزن
نظریه فایول اهم وظایف مدیران را این گونه بر می شمارد:
۱ هدایت و رهبری
۲ سازماندهی
۳ برنامه ریزی
۴ نظارت و کنترل
۵ هماهنگی
چنانچه فارغ از سایر دیدگاههایی که در این زمینه وجود دارد، اصول فایول را به عنوان مهمترین وظایف مدیران بپذیریم

مدیریت تیلوری که نمود آن را در دیدگاه های فایول نیز ملاحظه می کنیم، بر سازماندهی سلسله مراتبی و وحدت فرماندهی بیشترین تاکید را دارد.

در این نظام مدیریت، معمولا ارتباط سازمانی به صورت صدور دستور از بالا و عرضه گزارش از پایین تعریف می شود.

در سازمان، سطوح مدیریتی، عمودی و تقسیم کار افقی وجود دارد، از نگاه کایزن وظایف مدیریت به دو دسته اصلی تقسیم بندی می شود،

ایجاد بهبود وحفظ بهبود ایجاد شده

مدل مدیریت کایزنی:
هر چه از سطوح بالای مدیریت به سطوح پایین تر سازمان می آییم از وظایف دسته ایجاد بهبود کاسته و در عوض بر وظایفی که جنبه حفظ و نگهداری بهبود ایجاد دارند، افزوده می شود. آنچه از این نمودار می فهمیم این است که مدیران سطوح بالاتر سازمان باید همواره بخش اعظم وقت خود را صرف بهبود سازمان نمایند و امور جاری را که جنبه نگهداری دارند به سطوح پایین تر واگذار کنند.

اصول بیست گانه مدیریت در کایزن

۱- نگویید چرا این کار انجام نمی شود. فکر کنید چگونه می توانید آن را انجام دهید.
۲- در مورد مشکل به وجود آمده نگرانی به خود راه ندهید. همین الان برای رفع آن اقدام نمایید.

۳- از وضعیت موجود راضی نباشید. باور داشته باشید که همیشه راه بهتری هم وجود دارد.
۴- اگر مرتکب اشتباه شدید، بلافاصله در صدد رفع اشتباه برآیید.

۵- برای تحقق هدف به دنبال کمال مطلوب نگردید. اگر۶۰%از تحقق هدف اطمینان دارید دست بکار شوید.
۶- برای پی بردن به ریشه مشکلات ۵ بار بپرسید چرا؟

۷- سعی نکنید از دفتر کار خود مشکلات محیط را حل کنید. بلکه به محل واقعی آن مراجعه کنید
۸- همیشه برای حل مشکل از داده و اطلاعات کمی و به روز استفاده کنید.

۹- برای حل مشکل بلافاصله به دنبال هزینه کردن نباشید. بلکه از خرد خود استفاده کنید. اگر عقلتان به جایی نمی رسد،

آن را در همکارانتان بجویید و از خرد جمعی استفاده کنید.

۱۰- هیچ وقت جزئیات و نکات ریز مسئله را فراموش نکنید. ریشه بسیاری از مشکلات در نکات ریز است.

۱۱- حمایت مدیریت ارشد منحصر به قول و کلام نیست. مدیریت باید حضور ملموس داشته باشد.
۱۲- برای حل مسائل هر جا که امکان آن وجود دارد از واگذاری اختیار به زیردستان ابا نکنید.

۱۳- هیچ وقت به دنبال مقصر نگردید. هیچ گاه عجولانه قضاوت نکنید.
۱۴- مدیریت دیداری و انتقال اطلاعات بهترین ابزار برای حل مسئله به صورت گروهی است.

۱۵- ارتباط یک طرفه دستوری از بالا به پایین مشکلات سازمان را پیچیده تر میکند. مدیریت ارشد باید با لایه های پایین تر سازمان ارتباط دو جانبه داشته باشد.
۱۶- انسانها توانایی های فراوانی دارند. از الگوهای چند مهارتی و غنی سازی شغلی برای شکوفا شدن آنها استفاده کنید.

۱۷- تنها فعالیت هایی را انجام دهید که برای سازمان شما ارزش افزوده ایجاد می کنند.
۱۸- فراموش نکنید که ۵ اس، پایه و بنیان ایجاد محصولی با کیفیت است.

۱۹- بر اساس الگوهای کار گروهی، مسائل محیط کارتان را حل کنید.
۲۰- حذف مودا ( اتلاف) فرآیندی پایان ناپذیر است. هیچ وقت از این کار خسته نشوید.


در نگاه کایزنی برای تحقق بهبود تدریجی و مستمر در سازمان ها باید سه اقدام اساسی زیر صورت بگیرد :

۱٫     (Muda)کلیه فعالیت هایی که هزینه زا هستند ولی ارزشی تولید نمی کنند، باید حذف شوند.
۲٫      ( Muri)  فعالیت هایی که به شکلی در جای دیگری به صورت موازی انجام می شوند با یکدیگر تلفیق شوند.
۳٫     (Mura)  آن دسته از فعالیت هایی که برای تکمیل و بهبود سطح کیفی خدمات لازمند به فعالیت های سازمان افزوده شوند.

مودا چیست :

مودا از نگاه ژاپنی ها به هر فعالیتی اطلاق می شود که برای سازمان ها ایجاد هزینه می کند،

اما ارزش افزوده ای تولید نمی کند. به عبارتی مودا مجموعه فعالیت هایی است که از نظر مشتری نهایی ارزشی ندارد

و مشتری تمایلی به پرداخت پول برای این فعالیت ها ندارد  درواقع موارد ذیل مودا محسوب می شوند:

۱٫     اشتباهاتی که باید اصلاح شوند
۲٫     تولیدات اضافی مانند موجودی و کالاهایی که فروش نرفته و روی هم انبار میشوند
۳٫     مراحلی از فرایند کار که ضرورتی به وجود آنها نیست مثل بازرسی ها و کنترلهای غیر ضروری
۴٫     جابجایی غیر ضروری نیروی انسانی در سطوح سازمانی.
۵٫     جابجایی های غیر ضروری مانندحمل و نقل بیهوده ی مواد و قطعات
۶٫     بایگانی و انبارکردنهای غیرضروری
۷٫     توقف و انتظار کارمندان مثل ایجاد صف
۸٫     جمع آوری و ثبت اطلاعات اضافی و تکراری
۹٫     پیچیدگی روشهای انجام کار که باعث افزایش خطا می شود
۱۰٫     کالاها و خدماتی که پاسخگوی نیاز مشتری نیستند.
۱۱٫     فرایند و فعالیتهای موازی  ودوباره کاریها و تکرار

مراحل اجرای کایزن :

۱-     منطقه هدف را انتخاب کنید
۲-     تیم کایزن را ساماندهی کنید
۳-     بررسی و جمع آوری اطلاعات در منطقه هدف انجام شود
۴-     اهداف بهبود یافته و مطلوب را مشخص کنید
۵-     کارکنان محل واقعی انجام کار را توجیه کنید
۶-     ۵S را انجام دهید.
۷-     اتلاف ها را شناسایی و فهرست آن را تهیه کنید(مودا)
۸-     تجزیه و تحلیلهای لازم در محل واقعی انجام کار انجام دهید
۹-     اتلافهایی که راه حل های قوی دارند انتخاب کنید
۱۰- حرکت ها و تغییرات فیزیکی راا نجام دهید
۱۱- استاندارد سازی و آموزش کارکنان را برای موضوع بهبود یافته انجام دهید
۱۲- داستان توفیق تیم کایزن را ارائه کنید
۱۳- پروژه جدید برای آغازی دیگر را انتخاب کنبد
۱۴- اندازه گیری ها و ارزیابی از نتایج راه حل های اجرا شده را انجام دهید

بیشتر بخوانید در وبسایت بهینگی

http://www.behinegi.com/%da%a9%d8%a7%db%8c%d8%b2%d9%86-%d9%88-%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%a8%d8%b1%d8%af-%d8%a2%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d8%af%db%8c%d8%b1%db%8c%d8%aa

 

نظام پیشنهادات: مفهوم، نمونه ها، اهداف و چگونگی اجرای نظام

نظام پیشنهادات Suggestions system

ابزار کمکی مدیریت مشارکتی

«ضرورت مشاركت كاركنان در سازمان‌های امروزی مانند هوای تنفسی برای یك موجود زنده است»

نیروی انسانی به لحاظ برخورداری از قدرت اندیشه، خلاقیت و نوآوری بزرگ‌ترین دارایی هر سازمانی محسوب می‌شود،

چراکه هرگونه بهبود و پیشرفت در سیستم‌های فنی و سازمانی توسط نیروی انسانی صورت می‌گیرد.

توان فكری و اندیشه‌های كاركنان در سازمان به‌عنوان سرمایه نهفته و راكد می‌باشد

هر سازمان و مدیریتی بتواند از این سرمایه‌های نهفته بیشترین استفاده را بكند به همان اندازه امكان رشد و توسعه میسر خواهد شد.

نیروی انسانی برخلاف سایر منابع با مصرف كردن كاهش و یا مستهلك نمی‌شود هرچقدر از اندیشه و فكر بیشتر استفاده نماید بهمان اندازه توانایی‌اش بهبود می‌یابد.

از طرف دیگر مشاركت یكی از نیازهای فرا مرتبه انسان‌ها به شمار می‌رود كه ریشه در فطرت بشری دارد.

افرادی كه در امور و فعالیت‌های سازمان شركت نمایند و از اندیشه و فكر پاك استفاده كنند

علاوه بر پیشرفت سازمان در تعالی خویش نیز گام برداشته‌اند. برای بهبود بهره‌وری از مكانیزم‌های مختلف استفاده می‌كنند

كه یكی از مكانیزم های مدیریتی، بهره‌گیری از تكنیك‌های مختلف مدیریت مشاركتی است.

مشاركت راهكاری است كه به كاركنان اجازه داده می‌شود به‌جای اینكه همیشه مدیریت و رهبری شوند از توانایی‌های خود بهره گیرند،

فكر كنند و قوه خلاقیت خود را به كار اندازند و در تصمیم‌گیری‌ها مشاركت و دخالت داشته باشند.

مشاركت یك فرآیندی است كه طی آن كاركنان یك سازمان به‌طور داوطلبانه در امور و فعالیت‌های مربوط به خود دخالت كنند

به شرطی كه توان و انگیزه مناسب برای دخالت مؤثر را داشته باشند.

مدیریتی مشاركتی عبارت است از عملیاتی كه طی آن كاركنان یك سازمان را درروند تصمیم‌گیری‌ها دخالت و شركت می‌دهند

تأكید این شیوه مدیریت بر همكاری و مشاركت داوطلبانه كاركنان استوار است و می‌خواهد از اندیشه‌ها ، نظرات و ابتكارات آن‌ها در حل مشكلات و مسائل سازمان استفاده كند. البته نظام مشاركتی با افزایش رضایت‌مندی، انگیزه كاركنان را نیز بهبود می‌بخشد.

كاركنان باانگیزه، توانایی‌های بیشتری داشته و می‌توانند در سازمان خلاقیت و نوآوری را افزایش دهند.

بزرگ‌ترین پشتوانه جهت اعمال مدیریت مشاركتی، تعهد، ایمان و اعتقاد مدیران سازمان‌ها است.

تا زمانی كه مدیریت سازمان اعتقاد به مشاركت كاركنان نداشته باشد مدیریت مشاركتی تحقق پیدا نخواهد كرد.

مكانیزم های متفاوتی برای عملی كردن مدیریت مشاركتی وجود دارد كه عمده‌ترین تكنیك برای مشركت كاركنان استقرار نظام پیشنهادات در یك سازمان است.( آنكه بیشتر مشورت می‌كند كمتر اشتباه می‌كند)

نظام پیشنهادات ( Suggestions system)

نظام یا سیستم پیشنهادات ، تكنیكی است كه می‌توان از فكر و اندیشه‌های كاركنان برای مسئله یابی، چاره‌جویی و حل مسائل و مشكلات سازمانی بهره جست. بر اساس نظام پیشنهادات كلیه كاركنان از عالی‌ترین رده سازمانی تا پایین‌ترین سطح آن می‌توانند پیشنهادات، ایده‌ها ، ابتكارات و نظرات خود را برای رفع نارسایی‌های موجود درروند كاری و یا بهبود روش‌های انجام كار و یا افزایش كیفیت تولید ارائه دهند.

البته نظام پیشنهادات فقط انتقاد نیست بلكه در آن راه چاره نیز ارائه می‌گردد.

فقط به بیان مشكلات پرداخته نمی‌شود بلكه راه‌حل‌های رفع مشكلات نیز ارائه می‌شود از این طریق كاركنان می‌توانند به همه امور و فعالیت‌های سازمان بپردازند و پیشنهادهای اصلاحی خود را بر اساس فرآیندی مشخص تدوین و ارائه نمایند.

استقرار نظام پذیرش و بررسی پیشنهادات در یك سازمان توجه و حساسیت كاركنان را به فرآیندهای كار بیشتر كرده

و باعث مشاركت بیشتر كاركنان در سازمان می‌شود. و با افزایش مشاركت، خلاقیت و روحیه كاركنان، راهكارهای عملی برای حل مسائل و مشكلات سازمان پیدا می‌شود.

متأسفانه به دلایل مختلف نظام مشاركتی و پیشنهادات در كشور ما جایگاه خود را پیدا نكرده است.

كاركنان در تصمیم‌گیری‌های سازمان مشاركت داده نمی‌شوند و اگر در یك سازمانی مشاركت هم داده شوند از طرف كاركنان استقبال نمی‌شود.

شاید از مهم‌ترین دلایل عدم استقبال كاركنان از سیستم پیشنهادات به دلیل بی‌توجهی به نظرات و پیشنهادات كاركنان بوده است.

كه نظرات و پیشنهاد‌هایی را مطرح کرده‌اند ولی به آن‌ها بهایی داده نشده است.

و لذا برای كاركرد بهتر این نظام در سازمان‌های ایران ابتدا باید كار فرهنگی صورت گیرد تا ذهنیتی كه از ارائه پیشنهادات دارند تغییر یابد،

به همین علت اگر این سیستم را در سازمان مستقر گردید انتظار نداشته باشید كه از فردای آن روز پیشنهادات از جای‌جای سازمان سرازیر گردد بلكه برای معتبر سازی و ایجاد یك ذهنیت مثبت تلاش كنید و آن نیز با شعار امکان‌پذیر نمی‌باشد بلكه باید عملاً نظام پیشنهادات را تقویت كنید.

بررسی‌ها و تحقیقات نشان می‌دهد كه در بین كشورهای دنیا ژاپنی‌ها از این نظام بهتر و بیشتر استفاده کرده‌اند و

قسمتی از رشد و پیشرفت خود را مرهون مدیریت مشاركتی می‌دانند به همین منظور اكثر موفقیت شرکت‌های ژاپنی را

نه به خلاقیت و نوآوری كاركنانش بلكه به نوع و شیوه مدیریت آن‌ها نسبت می‌دهند.

شیوه‌ای كه در كل جهان به الگوی ژاپنی معروف شده است و یكی از عمده‌ترین برتری الگوی ژاپنی نسبت به سایر الگوها، به چگونگی تشویق و ترغیب، افزایش انگیزه، خلاقیت و نوآوری كاركنان بستگی دارد. به خاطر همین است كه نظام پیشنهادات در كلیه شرکت‌های ژاپنی مستقر می‌باشد.

در جدول زیر به‌طور نمونه به چند شركت اشاره می‌شود.

نام شركت

تعداد كاركنان تعداد پیشنهادات كاركنان سرانه
مزدا ۲۳۹۲۹ ۳۰۲۵۸۵۳ ۱۲۶۵
تویوتا ۵۵۵۷۶ ۲۶۴۸۷۱۰ ۴۷۶
كانون ۱۳۷۸۸ ۱۰۷۶۳۵۶ ۷۸۱
هیتاچی ۵۵۷۰۵۱ ۳۶۱۸۰۱۴ ۶۳۴
یك شركت پیشرفته آمریکایی ۹۰۰۰ ۲۱۰۰۰

۲۳

 

در ژاپن میزان پیشنهادات هر سازمان به‌عنوان افتخارات سازمانی محسوب می‌شود هر مدیر كه مسائل کشف‌شده بیشتری داشته باشد

از شهرت بهتری برخوردار می‌شود و هر كارمندی كه مسائل جدیدی كشف كند معززتر است

و سرانه پیشنهادات میزان مشاركت، انگیزه، خلاقیت و نوآوری را در هر سازمانی مشخص می‌كند.

اهداف نظام پیشنهادات:

استقرار سیستم پیشنهادات در هر سازمانی منافع خوبی برای همه دارد.

كاركنان، مدیران، سهامداران، مشتریان، جامعه، دولت و … ازجمله ذینفعان استقرار نظام پیشنهادات به شمار می‌روند.

در سازمان‌هایی كه نظام فوق را اجرا کرده‌اند دستاوردهای خوبی داشته‌اند كه در زیر به چند نمونه آن اشاره می‌شود:

  • اشاعه فرهنگ همكاری داوطلبانه و خودجوش
  • بهبود روحیه و انگیزه كاركنان
  • افزایش میزان خلاقیت، نوآوری و ابتكار
  • تقویت مسئولیت‌پذیری و تعلق سازمانی
  • بهبود بهره‌وری، كیفیت و ارائه بهتر خدمات پس از فروش
  • كاهش مقاومت در مقابل تغییر
  • افزایش توانمندسازی مدیران و كاركنان
  • افزایش پویای و انعطاف‌پذیری
  • گردش بهتر اطلاعات و اطلاع‌رسانی
  • افزایش درآمدها و كاهش هزینه‌ها
  • افزایش میزان وقت، سرعت و صحت

در بعضی از شرکت‌ها و سازمان‌ها هدف از استقرار نظام پیشنهادات را افزایش درآمد و كاهش هزینه‌ها می‌دانند

درحالی‌که هدف اصلی باید ایجاد انگیزه، رضایت شغلی و ایجاد زمینه‌های مناسب برای تعامل گروهی در محیط غیررسمی ‌باشد

كه به دنبال خود ممكن است افزایش درآمد و كاهش هزینه‌ها را هم داشته باشد.

فرصت‌هایی كه خلاقیت و نوآوری از طریق سیستم پیشنهادات ایجاد می‌كند باعث نشاط كاركنان در کارشده و روحیه كاركنان را بهبود می‌بخشد.

رشد و پیشرفت هر شركت و سازمانی را وجود نیروهای باانگیزه، خلاق و نوآور رقم می‌زنند. (به خلاقیت كاربردی به‌جای اطاعت كوركورانه پاداش دهید)

چگونگی اجرای نظام پیشنهادات:

برای اجرا و عملی نمودن نظام پیشنهادات در هر سازمان و شركتی یك روش واحدی وجود ندارد

هر سازمانی بنا به موقعیت خود، نظام پیشنهادات متناسب با نیازهای خود را طراحی و اجرا می‌نماید،

اقدامات و فعالیت‌های لازم برای استقرار نظام پیشنهادات به شرح زیر می‌باشد:

... ادامه مطلب را در وبسایت بهینگی بخوانید: این آدرس