ü دستور اول : باور، اعتقاد و اطمينان داشته باشيد كه در هر جا كه هستيد مي توانيد تغييراتي در محيط كارتان به وجود آوريد .
ü دستور دوم : اصول و مباني بهره وري را بياموزيد .
ü دستور سوم : از تكنيك هاي ارتقاء بهره وري استفاده كنيد .( سيستم پيشنهاد ، كنترل كيفيت جامع و نظام توليد به هنگام و …)
ü دستور چهارم : حركت بهره وري نياز به يك نيروي محركه دارد . نيروي محركه اصلي معمولاً مديريت سازمان يا تشكيلات است و بار اصلي هدايت حركت بهره وري بر دوش مديريت است و بهره وري از مديران آغاز مي شود .
ü دستور پنجم : زمينه مناسب جهت حركت بهره وري را مهيا كنيد (كار فرهنگي)
ü دستور ششم : مشكلات بحراني و نقاط كليدي محيط كار را شناسايي كنيد .
ü دستور هفتم : فعايتهاي بهبود بهره وري را از يك واحد كوچك آغاز كنيد.
ü دستور هشتم : تمام نيرو و تلاش خود را براي تداوم بهره وري به كار بريد . بهبود بهره وري يك فرايند آرام پيوسته است و اين حركت در دراز مدت جواب ميدهد و نبايد از آن انتظار نتايج سريع داست .
ü دستور نهم : از مكانيزمهاي انگيزشي استفاده كنيد . اصولاً حركت بر پايه انگيزه ، تداوم و قوام مي گيرد .
ü دستور دهم : حداكثر توجه را به نيروي انساني مبذول داريد . پايه و اساس بهره وري بر نيروي انساني اتكاء دارد .
· اجازه نده ،تلفن ، مزاحم لحظات مهم شود. تلفن براي سهولت استفاده توست ، نه سهولت استفاده تلفن کننده.
· ميان مؤثر بودن (انجام كار درست) و كارآيي (انجام درست كار) تفاوت وجود دارد. پيتر دراكر
· توليد سالانه هر ملتي، تنها با افزايش تعداد كاركنان بهرهور و با ارتقاي بهرهوري كاركنان موجود، افزايش مييابد. آدام اسميت
· هرگز روشهاي سادهتر را اگر مؤثرند به روشهاي پيچيده تبديل نكنيد. كارلمنهايم
· از اين که به ديگران بگويي چه طور کاري را انجام دهند ، اجتناب کن . در عوض به آنها بگو چه کاري بايد انجام گيرد. خواهي ديد که آنها با راه حلهاي خلاقانه شان تو را شگفت زده خواهند کرد.
· اگر کسي مايل بود تو را استخدام کند ، حتي اگر به آن شغل علاقه نداشتي ، با او مذاکره کن. تا پيشنهاد کسي را قبلا نشنيده اي ،در را به روي فرصت ها نبند.
· براي همه کساني که از دست رنج خود ارتزاق مي کنند - هر قدر هم کارشان پيش پا افتاده باشد، احترام قائل باش.
· به دنبال فرصت باش، نه امنيت. جاي قايق در بندرگاه امن است، اما به مرور زمان به گل خواهد نشست.
· با بيان مشکلاتت ديگران را خسته نکن . اگر از تو پرسيدند حالت چطور است ، بگو : " خيلي خوبم بهتر از اين نمي شود" ، و اگر پرسيدند کسب و کار چطور است ، بگو: "عالي است ، روز به روز هم بهتر مي شود".
· به طرز ارضانشدني اي کنجکاو باش. از کلمه "چرا" زياد استفاده کن.
· تبسم خرجي ندارد ولي چيزهاي بسياري را مي آفريند.
· تبسم بدون اينكه دهنده اش را فقيركند ، گيرنده اش را غني مي سازد.
· تبسم بيش از لحظه اي پايدار نيست ولي خاطره اش گاهي تا ابد باقي است.
· تبسم در خانه ، خوشبختي ايجاد مي كند و در تجارت ، حسن نيت ، زيرا:
· تبسم نشانه دوستي و رفاقت است.
· تبسم اشعه آفتاب است براي افسردگي و بهترين پادزهر طبيعي است براي ناراحتي.
· كسي كه گمان ميكند همه چيز را مي داند، به هيچ رو نمي تواند بفهمد كه گمانش باطل است.
+ نوشته شده در شنبه چهارم خرداد ۱۳۸۷ ساعت 11:53 توسط عبدالله منفرد
|